Crista Buznea

Crista Buznea, Marketing Manager and Responsible Tourism Specialist la TUI UK&Ireland, este unul dintre speakerii din cadrul Forumului Internațional pentru Turismul Responsabil (FITR) care va avea loc în București, în perioada 27-29 aprilie 2017. Tema acestei ediții FITR, ediția a IV-a, este „Turismul responsabil în spațiu urban: identitățile și experiențele metropolei”. Crista ne-a oferit câteva detalii despre prezentarea ei de la forum, dar și despre turismul într-o perspectivă acutală occidentală. 

  

Care sunt ultimele trenduri în turism?

Mai ales din perspectiva Marei Britanii, și în general a Europei, există un nou val de identificare a țărilor care sunt cât mai stabile din punctul de vedere al securității naționale. Ca consecință a atacurilor din Paris, Tunisia, Turcia și a alertelor de atacuri teroriste din multe alte țări europene, turiștii au început să-și diversifice orizontul de potențiale destinații de vacanță. Ca urmare a acestei schimbări de comportament, turiștii aleg ori să călătorească mai rar și mai departe (în țări în afara Europei care sunt stabile din punct de vedere al securității naționale); ori aleg cu mai mare atenție destinațiile cele mai sigure din Europa. Această diversificare reprezintă o oportunitate extraordinară pentru România de a capta atenția publicului european, unde marea noastră gamă de oferte de vacanță – mare, munte, ski, cultură, stațiuni balneo-climaterice, spa etc. (disponsibile la un preț acesbil comparativ cu alte tarife din străinătate) – oferă o opțiune foarte atractivă pentru turiștii europeni.


Când și cum începe o comunitate să devină interesantă din punct de vedere turistic? 

O comunitate devine interesantă din punct de vedere turistic în momentul care locul respectiv devine o bună comunitate de sine stătătoare, în primul rând pentru cetățenii locali. Destinațiile care au oportunități îmbelșugate pentru cetățenii locali și în care aceștia își valorifică resursele pentru a-și crea propria lor comunitate puternică, care să beneficieze familiilor lor și să poată stimula un progres continuu – acestea sunt cele care au cele mai mari oportunități pentru dezvoltarea turismului. De aceea, pentru dezvoltarea turismului în mod armonios într-o destinație, atenția trebuie atribuită în primul rând asupra nevoilor comunității și felului în care turismul poate fi dezvoltat în așa fel încât să rezolve problemele/nevoile comunității respective.


Ce impact are turismul responsabil într-o comunitate, diferit față de cel al turismului „clasic”?

Un impact pozitiv, în care turismul practicat aduce beneficii economice și sociale cetățenilor locali fără a crea impacte negative asupra mediului înconjurător al destinației respective. Turismul responsabil este clădit considerând nevoile destinației locale, folosind turismul ca mecanism de îmbunătățire a destinației.


Cum va arăta turismul în 2040?

Wow! Mi-ar plăcea să cred că tot turismul practicat în lume va fi unul responsabil și sustenabil. Mi-ar plăcea să cred că vor exista mult mai multe regulații – mai ales o limită de emisii de carbon/persoană care să îi taxeze suplimentar pe cei care călătoresc des fără a investi în mod semnificativ în economia locală. Mi-ar plăcea să cred că turismul va fi mult mai acesibil pentru persoanele cu dizabilități și că infrastructura turismului va fi cu mult mai mult versatilă. Mi-ar plăcea să cred că destinațiile care la momentul actual au probleme legate de un maxim de capacitate de persoane pe care deja l-au atins vor reuși să găsească un mecanism prin care să poată optimiza volumul turiștilor, astfel încât destinația să poată primi un maxim de impacte pozitive sociale și economice.


Ce impact a avut proiectul tău și în ce comunități?

Am lucrat în mai multe proiecte, toate legate de promovarea corectă, și care oferă cel mai mare impact asupra audienței, asupra turismului responsabil.


Ce ai de gând să le explici oamenilor care vin să te asculte?

Că turismul reponsabil trebuie promovat prin prisma experiențelor autentice, și nu prin folosirea termenilor ca „sustenabil” sau „responsabil” – termeni care nu facilitează o conexiune emoțională și nu stimulează entuziasmarea turiștilor.

Publicul trebuie energizat să participe în turismul responsabil prin promovarea lui ca o experiență de vacanță mult mai bună decât alternativa turismului iresponsabil. Această energizare trebuie în primul rând încurajată folosind un limbaj corespunzător, dejargonizat, simplu, atractiv și prietenos. În al doilea rând, canalele cele mai potrivite de promovare (care oferă oportunitatea captivării atenției audienței la momentul cel mai oportun) trebuie folosite.


Ce planuri de viitor ai cu proiectul tău? 

Planul meu este să ajut și să informez comunitatea celor care practică turismul responsabil despre cum pot comunica și promova activitățile lor într-un mod cât mai eficient.


Se mănâncă bine în București? Cu distracția cum stăm? Ai ce face în București?

În București întotdeauna se mănâncă foarte bine. Și cu distracția stăm din ce în ce mai bine. Avem opțiuni din belșug, pentru toate vârstele și preferințele. Spațiile publice au devenit cu mult mai atractive.

 

Pentru mai multe detalii despre Forumul Internațional pentru Turismul Responsabil accesați pagina oficială www.turismulresponsabil.ro.